keren

 

Als je vooruit varend een draai van 180º wilt maken in een vaarwater (keren), is het prettig als je draaicirkel zo klein mogelijk is. Zorg daarom dat je schroefwerking meehelpt. Let op: dit is belangrijke examenstof! 

Vooruit varend keren

Je vaart in een kanaal of vaart waarvan de breedte voldoende is om in één keer 180° te draaien.

  • Als je een rechtse schroef hebt draait je schip beter over bakboord. Je begint de draai dan aan de stuurboord kant van het vaarwater want dan heb je de kleinste draaicirkel.
  • Als je een linkse schroef hebt draait je schip makkelijker over stuurboord. Je steekt dan eerst het vaarwater over om vanaf de bakboord kant van het vaarwater je manoeuvre te beginnen.  Nu denk je misschien "maar dan vaar ik aan de verkeerde kant?" Op het water mag je (bijna) overal aan de 'verkeerde' zijde van het vaarwater varen. Alleen hebben schepen die aan de 'goede' kant varen wel voorrang.

 

Onthouden voor het examen:

  • schip met rechtse schroef manoeuvre aan stuurboordzijde van het vaarwater inzetten
  • schip met linkse schroef manoeuvre aan bakboordzijde van het vaarwater inzetten

 

tip_uit_de_praktijkJe kan de draaicirkel verkleinen door eerst de vaart uit het schip te halen voor je gaat keren.
Als je jouw schip zo goed kent dat je weet hoe veel ruimte je nodig hebt om met de schroefwerking 'tegen' te keren, en je hebt die ruimte, kan je dat natuurlijk ook doen.
Schepen met weinig schroefwerking hebben een draaicirkel die naar stuurboord en bakboord ongeveer even groot is.

Keren op kort bestek

Als het vaarwater te nauw is om in één keer rond te gaan moet je een aantal keer vooruit en achteruit varen tot je helemaal gekeerd bent (net zoals je dat met een auto in een smal straatje zou doen). Deze manoeuvre heet keren op kort bestek.

Wéér laat je de schroefwerking het werk voor je doen maar dit keer kies je er voor om de schroefwerking in te zetten als je achteruit vaart. Het wieleffect is immers het sterkste als je achteruit vaart. Laten we de manoeuvre stap-voor stap doornemen:

 

keren-op-kort-bestek-rsSchip met een rechste schroef:

  1. Ga naar de bakboordzijde van het vaarwater
  2. Rem eventueel wat af en geef dan 45º stuurboord roer met gas vooruit
  3. Sla achteruit vóór je tegen de stuurboord oever aanvaart
  4. Geef bakboord roer en vaar achteruit tot je weer bijna bij de bakboord oever bent. De schroefwerking en het roer helpen je te draaien
  5. Geef stuurboord roer en gas vooruit om verder stuurboord uit te draaien
  6. Herhaal 4. en 5. tot je voldoende gedraait bent

 

 

keren-op-kort-bestek-lsSchip met een linkse schroef:

  1. Blijf aan de stuurboordzijde van het vaarwater
  2. Rem eventueel wat af en geef dan 45º bakboord roer met gas vooruit
  3. Sla achteruit vóór je tegen de bakboord oever aanvaart
  4. Geef stuurboord roer en vaar achteruit tot je weer bijna bij de stuurboord oever bent. De schroefwerking en het roer helpen je te draaien
  5. Geef bakboord roer en gas vooruit om verder bakboord uit te draaien
  6. Herhaal 4. en 5. tot je voldoende gedraait bent

 

 

 

tip_uit_de_praktijk Om je aandacht volledig te kunnen richten op het geven van gas, niet tegen de oever aanvaren en eventuele andere vaart, kan het makkelijk zijn om het roer in de stand te laten staan die je nodig hebt bij vooruit varen. Dus niet telkens omzetten als je achteruit vaart. Dat maakt de manoeuvre voor jou veel rustiger.

 

Onthouden voor het examen:

  • schip met rechtse schroef manoeuvre aan bakboordzijde van het vaarwater inzetten
  • schip met linkse schroef manoeuvre aan stuurboordzijde van het vaarwater inzetten

(Dus precies andersom als wanneer je vooruit varend in één keer draait.)

Draaien met twee schroeven

twee-schroeven

Op schepen met twee schroeven is de draairichting van de schroeven bij vooruit varen altijd bij elkaar vandaan. Dit is omdat bij het keren de schroeven dan beide helpen om te draaien. De schroeven hebben beide een eigen gashendel, waardoor ze apart te bedienen zijn.

 

 

draaien-met-twee-schroevenIn het voorbeeld wordt een schip met twee schroeven getoont dat over stuurboord gaat draaien. Door vooruit te geven op de bakboord schroef en achteruit te geven op de stuurboord schroef werkt het wieleffect voor beide schroeven mee aan de draai. Een schip met twee schroeven kan daardoor erg goed op de plaats draaien. Vergelijk het maar met een tank met rupsbanden.

  

itemlogo

 

 

Toets je kennis van de manoeuvreskeren

 

 button volgende